söndag 24 april 2011

Årets första LC-träning!

I söndags, på påskdagen, så var de LC (lure coursing, simulerad harjakt för vinthundar) träning, och så nära som i Erikslund! Helt sjukt, annars är de MINST 15 mil för oss enkel väg, nu tog de 20 min ungefär att åka dit! Den började kl 12 å jag var hemma strax innan 19.
Jonas och Tuva följde också med, Jonas ville se Ådi springa men vi fick sent startnummer för de var över 40 hundar på plats som skulle träna! Helt sjukt många! Men Tuva spraNG runt å kollade på alla hundarna å Jonas fick som tur var se några italienska vinthundar, så han var också rätt nöjd ;) hahaha. Tyvärr fick dom åka redan vid 14 då lillskruttan var så trött, och de var kokhett! De var 23 i skuggan å solen bara stekte! Tur nog hittade jag, Magda, Erika & Erika en härlig plats alldeles brevid banan i skuggan av ett träd där de dessutom fläktade lite. Perfekt!

Ådi tände på luren (haren) direkt och satte iväg, men eftersom dom måste ha munkorg (så att dom inte ska kunna ta andra djur om någon skulle råka dyka upp på fåltet mitt under jakten) och de har han aldrig haft förut, så han störde sej nå enormt på den. Så efter halva banan fick jag så fint försöka jogga över banan för att få iväg han igen, å då stack han efter luren igen fram till slutet.
Vi gjorde en till start någon timme senare men bara på en rak bana, då störde han sej också på munkorgen men en karl sprang ut å började sparka på luren osv så han fick upp farten igen. (Ville dom inte se mej försöka springa i uppförsbacke i värmen?? hmm, konstigt ;) )
Men jag ska köpa en egen munkorg så vi kan träna på den hemma, för dom som skötte maskinerna sa att de såg väldigt bra ut, å att så fort han slutat bry sej om munkorgen så kommer de gå toppen för han! Mattes kille de där!

Magda hade med sin systemkamera, så jag väntar på att hon ska maila bilderna till mej så kommer jag lägga upp någon fin bild på Ådi här.

Inga kommentarer: