fredag 13 mars 2009

Isglass

jajjemen, klockan är 05.37 och jag har varit vaken över en timme. Tuva är inte sovsugen alls! Lite typiskt, för Jonas har varit snäll å tagit matningar i natt för att jag varit så trött, åså ska han iväg å fiska så han måste ju få sova lite! Nu ligger hon breved mig här i sin babysitter och jag käkar isglass och smågodis. Dessutom känner jag att sköldpaddsakvariet inte luktar så bra, det rent av stinker. Tydligen behöver jag byta det idag. Tråkigt, men men.

Var till ramsjö med mamma en snabbis idag. Hon skulle hämta några hundar hon skulle passa så jag och Tuva följde med för att hålla i hundar (mamma gjorde naturligtvis illa ryggen i förrgår) och hälsa på min mormor. Härligt! Moster Christina kom dit också och myste med Tuva, tror nästan inte mormor hann lägga på telefonluren så var hon där redan, haha.
Mormor bjöd på mat, sina underbara köttbullar som jag skulle kunna äta tills jag får nåt fel för dom är så goda.. Mmm.. Hon skickade med resten i en burk hem också, så jag får äta dom till lunch idag när Jonas ändå är borta.. :) Mums! Fick även en "guldfiskskål" av henne som hon haft stående, får se när man kommer ihåg att skaffa lite grus, växt och liten pump till den då. (det är en stor skål) Sen får vi se vad det blir för fisk i den. Kanske kampfisk? Eller guldfiskar? eller nåt annat. Vi får se, det kommer nog ta en stund innan jag kommer ihåg att köpa pump osv till den, minnet är ju ILLA liksom!
Dessutom så visade jag min mormor mönstret till dopkläningen jag vill ha, den är både stickad och virkad. Och tydligen var det ett väldigt gammalt mönster, min mormor är verkligen urduktig på att virka och sticka, men hon var inte säker på att hon skulle hinna för den var så krånglig att göra.. :( Känns som skit för jag har verkligen sett framför mig att hon ska ha den klänningen, typ enda anledningen jag vill ha dop var för att jag hittade det där mönstret. :( (Jonas är mer intresserad av dop än vad jag är) Jag är så besviken! Eftersom hon inte är säker på att hinna s känns det som att det är lika bra att hitta ett annat mönster av en vanlig dopklänning, för man kan ju inte riskera att stå där utan dopklänning. Men det känns verkligen som skit för jag ville så gärna ha den!

Skalman, Skalman, Skalman... Jag bryter ihop snart på den hunden.. Vi var ju till vetrinären för bara 6 veckor sen. Nu har han ätit i sig nåt som låter som att det fastnat i halsen. Ungefär. Alltså inte riktigt fastnat, men det låter som att det finns NÅGONTING i halsen, för han får kväljningar hela tiden, nu hostar han även till lite innan kvälvningen kommer. Och jag har kikat å kikat men ser ingenting, och han äter utan problem och dricker vatten utan problem. Just nu ligger han deckad i hundsoffan men när vi varit ute å rastat (det här märkte jag i eftermiddag när jag kom hem att han lät så) så har han skuttat och hoppat som vanligt, ingen feber och ingenting. Vi väntar och ser helt enkelt! Så länge han är pigg och äter och dricker så är det ju ngen fara, jag ska dessutom vara hemma hela dagen så jag ser ju om det skulle vara nåt på engång, kommer bara gå ut på några promenader.

Igårkväll var vi till Mia och Stefan (Jonas syster och man). Gjorde inget speciellt typ, åt ostbågar och diskuterade spyor... (?) Snaskigt värre. Bästa sätten att spy på, västa sättet vi har spytt på osv osv osv osv. Jag bestämde mej för att gå dit eftersom vi inte tagit någon promenad igår så Tuva skulle få lite luft, hon hade ju bara varit inne och i bilen. Och så skulle vi gå på ICA innan och köpa ostbågar och så skulle jag ha några fler nappar och nappflaskor. Jag trodde jag skulle gå under där inne! För det första var det så varmt, för jag hade långärmad, täckjacka, hansduk och mössa på mig, sen så fanns det ju inget!! Fanns en napp för dom under 4 månader och det var den hon redan hade, så det var ju inge kul! Sen så flaskorna.. Alla flaskornas "tutte" hade samma storlek, och den är förstor, men så brukar det vara. Men då fanns det inga "tuttar" att köpa till heller! Inte i minsta hålstorleken! Till ESSKA (heter dom det??) så var dom enda "tuttarna" med minsta hålet såna där "bröstvårtstuttar" och Tuva använder ju vanlig. Och till BAMBINO flaskorna fanns det inte alls någon med rätt storlek, inte igår iaf! Ni kan ju tänka er, kokhet så svetten rinner och så hittar man inget! Så nu ger jag upp ICA på barngrejer faktiskt. Jag köpte en ESSKA (om det är så dom heter) för vi köpte en "tutte" till en sån på konsum för en vecka sen bara, till små flaskorna, så vi tar den..
Men jag ska på konsum idag och köpa en till ändå. Skillnden på konsum och ICA är att ICA inte ens har semper ersättning (här hos oss alltså) men konsum har och Tuva blev hård i magen av Nestlé och (sen finns det ju massa andra nackdelar som jag inte tänker gå in på just nu) sen så har konsum Blöjkort. Man får stämplar för varje blöjpaket och vart 10:de gratis! Det har inte ICA. Sen så är det också att om man handlar övriga saker (mat osv) för över 300kr så får man köpa blöjpaket för 99kr eller nåt sånt, finns inte heller på ICA. Sen finns det mycket mer i napp och flaskväg på konsum. Så nu blir det nog mycket konsum handling istället, vi visste inte om det där med blöjorna så vi har köpt på ICA hittills. men men, det är ju inte världens undergång. :)

Buddha har för andra gången blivit pappa!! Duktiga pojken min, :) haha. Han är nog lite mer intresserad av nakentjejerna än pufftjejerna, för det är nakentjejerna som får valpar. Kullen finns hos Maria.
Buddhas förra kull kan ni ser här. Såååå söta!

Jaja, nu är klockan 06.12.. Kanske ska sluta skriva nu, för det är ett långt inlägg om ingenting egentligen, haha.. :) Så går det när barnet ska vara morgonpiggt! Hon slocknar nog snart så vi kan lägga oss igen. :)

Inga kommentarer: