fredag 29 januari 2010

Unga Mödrar

jag lovade en kompis att skriva ett inlägg över detta, då vi diskuterade detta rätt så mycket.

Nu menar jag programmet, och mina egna åsikter.

I TV:s unga mödrar, de danska och norska, måste dom helt ärligt ha letat upp dom som är konstiga och fått dom att medverka. Jag tycker inte att många av dom gör mycket annat än att klaga på sina barn, att de är jobbigt mm. Dom låter sina föräldrar ta mycket ansvar för sina barn, alltså deras barnbarn. Många anser att dom är mogna nog att skaffa barn, men inte mogna nog att bo själv, för efter vad jag förstått av frogrammet så blir dom i Danmark erbjudna eget boende när dom ska få barn. men många väljer att bo hemma hos föräldrarna istället. Dom pratar mycket om "egen tid", och visst, naturlöigtvis behöver man det, men dom är ute och festar väldigt mycket. Sitter och röker barnen rakt upp i ansiktet. Röker när dom är gravida, hela graviditeten. Ett program som verkligen fastnade var att en kille och tjej sade att dom inte visste så noga vad barnet behövde äta, men de var skönt nu när han börjat på dagis, då fiuck han ju lunch där. grönsaker och frukt hade dom aldrig hemma. Och så skulle pappan visa sej duktig eller nåt i TV när dom var och handlade. Tar upp en brödbit och läser innehållet, vänder sej mot tjejen och säger "ja men de här innehåller ju energi så det måse ju vara bra för han". ja, naturligtvis innehåller bröd energi, de gör ju allt, choklad innehåller massa energi. De är ungefär som att säga att "de här innehåller kalorier, de är ju bra". och en tjej som går in i lägenheten, äter en glass och ropar på sin mamma att hon får ta hennes son, och säger att han står i vagnen ute i trappen. Då har hon lämnat sin son som är kanske runt 1år, stående i vagnen och går därifr¨ån fast hon SÅG att han stog upp i vagnen. Visst, man kan nite skydda dom från att slå sej hela tiden, men man behöver ju inte göra de med flit.
Flera stycken i de norska programmet har erkänt att när dom blev gravid så tänkte dom bara på söta små kläder, mys i soffan med pojkvän och bebis osv. Har dom aldrig träffat en ända människa som har barn? Varför berättar inte deras föräldrar hur det faktiskt är med skrik och blöjbyten? en tjej fick sin mamma att byta blöja hela tiden för hob tyckte de var äckligt!!!!!

Nä, jag har inte mycket över för de där programmet. Det är väldigt konstigt enligt mig. MEN samtidigt bra, de visar ju att de faktiskt inte är så enkelt!! jag därimot ställde in mej på att de skulle vara mycket jobbigare än vad det faktiskt är, jag förväntade mej kolik och vakennätter, nu har vi haft tur och sluppit allt de där, men jag tycker många skaffar barn väldigt lättvindigt faktiskt.
Nu menar jag inte att detta gäller alla, naturligtvis, men många verkar inte förstå att man faktiskt får enormt mycket ansvar osv. Såg på ett brittiskt program där en tjej erkände att hon ville ha någon att älska som älskade henne tillbaka, därför skaffade hon barn. och en annan tjej tänkte på mysiga promenader i parken och lugna måltider med flaska. Hon förväntade sej en docka ungefär. (hennes egna ord).

Sen förstår jag inte varför man måste kalla sej själv UNG mamma. På (nästan) alla bloggar, på familjeliv.se osv så presenterar dom sej som ung mamma, sen klagar över att dom har den stämpeln! och jag har för den delen aldrig gått in och det står "hej, jag är en gammal mamma". En kvinna som var 47 år skrev till mej på familjeliv, för hennes dotter var född dagen efter Tuva och hon hade en dotter född samma år som mej, de var lite roligt, men inte beskrev hon sej som gammal bara därför!

Och vad är det som avgör vad som gör att man är ung? Jag ser många i min ålder som kallar sej ung mamma, många som är äldre också, och jag anser mej inte vara ung mamma. Ung mamma anser jag mej vara om man är 14-17 år ungefär. men de kanske har att göra med att många i min familj skaffat barn tidigt, och de är inget konstigt med det. Min mamma var 18, min ena moster var 18, min mormor var 21, min bror var 22 och hans tjej 21, osv osv osv. Kanske är det därför jag tänker som jag gör? Jag har aldrig tänkt på att en person är för ung om dom är tex 19 år och blir gravid. För mej är det fullt normalt!
Och varför först kalla sej ung mamma, sen klaga på att andra anser en vara ung mamma? Och själv skriva, mamma är en ålder, varför ens påpeka då att man är ung? Det har aldrig varit någon som blivit förvånad eller sagt när när jag blev gravid, jag var 20 då, blev 22 nu i höst.

men jag kommer aldrig att sluta bli förvånad över dom som faktiskt blir förvånade över att de är krävande att ha ett barn, att de är på heltid och för alltid. man måste tänka hela tiden på vad man gör, för barn gör som vi gör.

Detta har jag funderat mycket på faktiskt. undertiden jag skrev detta lyssnade jag på musik plus höll koll på Tuva, så det kanske är osammanhängande, ber om ursäkt isåfall!

3 kommentarer:

Magdalena sa...

Verkligen bra skrivet! Håller fullständigt med fast jag inte har barn och har inga planer än på länge!
Det är lätt att falla i "gullighetsgrejen" med ett barn. Men det är så mkt mer än så!
Kanske därför jag inte vågat än, rädslan att faktiskt bli låst!
Men det kommer nog en tid för mig med. Jag vill ha barn, men känslan i kroppen finns inte där än...
Din Tuva räcker för mig ett tag till <3

Kicki sa...

om han skulle hosta så han spyr upp de så får han en supp i rumpan. vi har de också. Men vi tror att det blir mindre tårar om han får flytande. Han tar äcklig hostmedicin utan problem så alvedon borde inte va nått problem.

madde sa...

håller med haha :D