söndag 25 april 2010

Kanelbullar

Degen:
150gram smör eller margarin
5dl mjölk
50gram (1paket) jäst för söta degar
1dl strösocker eller vit baksirap
1/2 tsk salt
800gram vetemjöl

Fyllning:
150gram smör eller margarin
1dl strösocker
2 msk kanel
1 ägg till pensling
pärlsocker


1. Smält matfettet i kastrull, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt (37grader)
2. Smula jästen i en bunke.
Häll över degvätskan och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt socker och salt.
3. Mät upp mjölet. Häll det luftigt direlt ur påsen i ett litermått, skaka inte måttet!
4.
Tillsätt mjölet men spara ca 1/2dl till utbakningen.
5. Arbeta degen kraftigt ca 5 min i maskin eller för hand i ca 10 min. Tills den känns smidig!
6. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
7. Arbeta ner degen med maskin eller knåda lätt. Dela degen i 4 delar, kavla ut varje del till en avlång kaka.
8. Rör ihop ingridienserna till fyllningen och bre ut över kakan. Rulla ihop till en rulle.
9. Skär rullen i ca 10 bitar och lägg dem med snitt ytan uppåt på smord plåt eller i bullformar. Låt jäsa i ca 40 minuter.
10. Pensla med ägg och häll på pärlsocker, låt bullarna gräddas i mitten av ugnen på 150grader i ca 5-8min.

Jag använde rosa pärlsocker till mina, söta ble dom!! :)

Inga kommentarer: