torsdag 26 mars 2009

....

"Anonym sa...
Ursäkta men vad är det för fel på dig? Hur ska vi döda dem? Uhmm??? Ok..."

med mitt tidigare inlägg menade jag inte att jag tycker att vi ska döda dom, men om vi bortser från allt Ej Döda Djur så tycker jag att det skulle vara intresant att höra bara vad folk tycker man ska använda för att döda dom. Bara för att höra lite åsikter. med mitt tidigare inlägg så menade jag inte att jag tycker att det är rätt att döda dom, jag har igen åsikt alls i det jag skrev för jag vill bara höra vad andra tycker, och vad det är för skillnad i att slå ihjäl eller skjuta dom. jag tyckte jag uttryckte mej väldigt klart i det, men tydligen så missförstods det ändå. Och var vänliga att INTE vara anonyma, hur ska jag kunna svara er om jag inte får någonstans att svara?

Alltså. Jag tycker inte att vi ska slå ihjäl dom, jag tycker inte vi ska skjuta dom sov. Men vad anser ni verkar vara det bästa sättet att jaga säl på? jag använder ordet döda eftersom det är vi gör, man kan använda slakt, avlivning osv, men jag väljer att använda döda. Det är samma sak.

Och den sista meningen menade jag just det, det ironiska. Det ska bli lagsättning på hur vi får döda. och då skulle det vara intressant att höra vad ni tycker, för jag kan inte riktigt se vilket som skulle vara bättre än det andra. Dom dör ju, och det finns ingenting som gör att dom kan garantera att dom dör på en gång, utan ångest, stress eller smärta. Därför skulle det vara intressant att höra vad ni tycker om dessa metoder. Jag vet inte hur jag annars ska formulera mig så att ni förstår.

1 kommentar:

erika sa...

Shit kusse!! Som gammal militant vegan vette fan om jag ska ge mej in i den här debatten :-D "Hur ska vi döda"?? Det är en intressant frågeställning, absolut! & det är bra att lyfta frågor av den här typen! Hur ska vi döda? Du vet ju vart jag står i sånna här frågor :-) jag tycker inte att vi ska döda överhuvudtaget! Jag anser inte att vi har rätten att ta någon annans liv! Varesej det är en älg, en kossa, en säl eller en björn. Finns det verkligen bättre eller sämre sätt att bli dödad på? Genom att formulera frågan så "vilket är det bättre sättet att bli dödad på" så har man ju redan gjort dödandet legitimerat & det tycker jag är farligt farligt.

Jag står fast vid att frågor som "varför ska vi döda" eller "är det rätt att döda" borde kvarstå! Jag tycker att vi ska hålla fast vid argument som "förbjud säljakt" & den gamla klassikern "kött är mord"! De är gamla & beprövade :-)

ta hand om dej!
kram