söndag 7 juni 2009

Varför tror folk att små hundar inte kan gå?

Kollade ikväll på Min hund styr mitt liv och jag måste erkänna, vad är det folk tänker med? Det var en hemmafru, 2 döttrar och en arbetande pappa, dom bodde i ett stort hus med stor inhängnad tomt. Dom hade en shih tzu och frun sade då att hon ville ha en större hund, som hon kunde gå långa promenader med, tex runt en sjö osv. Där har vi första problemet. Varför kan inte den lilla hunden gå? Vad jag såg så hade den alla benen i behåll. Mina småhundar följer då mer än gärna med på långa promenader, ju längre desto bättre! Dom går ju lika långt som tex Trey utan problem.
Men iaf, då går kvinnan och köper en dobberman hane. DOBBERMAN HANE. som promenadhund!! Hallå?!!

Jag menar visst, mina hundar är allihopa i grund och botten sällskapshundar, men dom går kopplade långpromenader, lösa i skogen, cykelträning (Ja, Buddha hänger på fint med cykel) agility, lydnad, spår. Okay, jag tränar bara Trey i lydnad, (alltså apell lydnad, moment) men det har bara med mitt intresse att göra. Jag har ingen lust att träna Skalman i det. Buddha kör jag lite med ibland, men bara lite. För det är sånt hundar behöver för att må bra!

Alltså, hon skaffade då en dobberman hane, och aktiverade den alltså inte. Hon satt och pratade om att hon var van att vara på gymmet halva dagen och sen shoppa den andra halvan osv. Varför skaffar man då en sådan krävande ras? Hon läste uppenbarligen inte på det minsta av vad denna hund behövde. Han kissade på sig av seperationsångest när husse gick till jobbet osv.
När dom skulle visa hundtränaren hur han reagerade mot andra hundar så kröp hunden hur halsbandet. Och jag är inte förvånad, för dom hade ett halvstryp halsband, men hade knäppt fast haken i kanten på läder remmen, inte så att det ströp åt det minsta alltså. Vilket gör att dom flesta halsband blir för stor! och eftersom hunden drog så mycket i koppel så hon tappade den och knappt kunde gå så säger det säg väl självt att man inte sätter fast kopplet på det sättet? När hunden kröp ur och mannen ropade så vände hunden, det syntes att tilloch med tränaren blev förvånad över att han kom tillbaks. Men det var ju faktiskt väldigt kul att han gjorde!! (det vet jag inte om min Trey hade gjort tillexempel, som gör utfall pga stor osäkerhet) Men dom visade dom lite grejer dom skulle träna osv, och i slutet av programmet så stod det att dom inte fortsatt träningen och att nu var hunden värre än någonsin.

Vad är det som får folk att göra dessa val? Okunskap naturligtvis, men det är ju faktiskt deras eget fel. Hade hon slösat 15 minuter till att läsa på om rasen så hade hon ju insett att detta inte var en hund för henne. Och ännu värre, vad är det för människa som säljer en hund till en sådan människa??!

Jag tycker det är så tråkigt när det blir så där, och jag blir ärligt talat riktigt arg också över att det hade kunnat förhindras om ägaren bara ägnat några minuter till att kolla upp vad det är för ras och vad dom kräver.

Som jag skrev tidigare, mina hundar är också sällskapshundar, men alla hundar kräver aktivering för att få må bra!

Ibland så önskar man att det vore körkort på att få skaffa hund. Att man skulle få skriva på ett papper där man intygar att hunden kommer att få både motion och aktivering.


Dobberman
Shih tzu

Och dessutom, hur roligt hade shih tzun som aldrig fick gå promenader eller nåt alls?

3 kommentarer:

Jennie sa...

Vet du väl att små hundar inte kan gå.. inte kan man lära dem något heller.. de har jag hört från så många håll så det måste vara sant.. omöjligt att träna en liten visst... :P

Jennie sa...

Nu jävlar! jag fick till det med räknaren!! hade missat lite av koden.. =D *Dansar segerdansen*

Emma sa...

Jag håller med, fattar verkligen inte hur folk tänker, alla hundar behöver ju aktiveras. Men det är precis som om folk inte bryr sig om de har tillräckligt stor trädgård så behöver man inte gå ut med dem. Och jag tycker också att man borde införa hundkörkort, då hade man ju inte heller behöva förbjuda vissa hundraser. Eftersom det inte är hundens fel att den blir som den blir det är ju den så kallade ägarens fel.