söndag 18 oktober 2009

Äppelbullar

ca 20st.
50 gram smör
2 1/2dl mjölk
1/2 paket jäst
1/2dl socker
1 tesked stött kardemumma
1 nypa salt
6-7dl vetemjöl

Fyllning:
2 äpplen

Pensling:
1 ägg

Smölt smöret på svag värme. Häll mjölken i det smälta smöret och värm det till fingervarmt.

Smula jästen i bunken, häll i en skvätt mjölkblandning och rör ut jästen i den. Häll i resten av mjölken, socker, salt och kardemumma. Rör om.

Häll i mjölet, men spara lite till utbakningen och rör om ordentligt. Arbeta degen tills den är blank och fast. Lägg på en bakduk och låt degen jäta i 30 minuter.

Strö en näve mjöl över bakbordet och tippa ut degen. Knåda den lite lätt och kavla ut degen till en stor avlång kaka.

Riv äpplena över den kavlade degen. Rulla ihop kakan från ena långändan. Skär rullen i ca 20 bitar.
Lägg bullarna glest med snittytan uppåt på en plåt. Lägg över en bakduk och låt bullarna jäsa i 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

Knäck ägget till penslingen i koppen och vispa ihop ordentligt med en gaffel.

Pensla varje bulle så den blir blank. Sätt in plåten med bullarna i mitten av ugnen i 8 minuter.

Låt bullarna svalna under en bakduk.



Klart!! Jag struntade i kardemumman eftersom jag inte hade någon, sen så pudrade jag på lite kanel över äpplena.

Receptet är taget ur "Andra Mosboken" av Johanna Westman

3 kommentarer:

madde sa...

sv: hehe ja ;)

åh vad gott de där lät hehe

erika sa...

Det där lät ju hur gött som helst!!!

svar: Det är superskoj att pyssla :-) både Meja & jag är stora pysselfanatisker! Allt vårt pyssel samlar jag i sidokolumnen under "Pyssla mera" så det är bara att kolla där vettja :-) färgen jag använder när jag målar ljuslyktor (& liknande på glas) är glasfärg + konturpenna för glas & sånt hittar du i välsorterade hobbybutiker eller varför inte kolla in nån nätbutik? Panduro kanske??

Ta hand om er!
kramkram

p.s va skönt att lilla prinsessan mår bättre!

Julia sa...

Hej:) Det var med ryanair vi flög. KRAM